מה עושים כאשר רוצים לחדש דגם של יאכטת קטמרן ששברה את כל השיאים האפשריים? פשוט יוצרים דגם עמוס יתרונות וחידושים, שמצליח להתעלות אפילו על קודמו. סקירה מקיפה ומבחן מים של LAGOON 46 – יאכטה שמשנה את חוקי המשחק בתחום.

למען האמת, התרגשתי מאוד כאשר פנו אליי לעשות כתבה על יאכטת קטמרן מדגם LAGOON 46  החדשה. התרגשתי מכיוון שלא בכל יום יוצא לי לעשות כתבה על יאכטה שהיא אולי מהחשובות ביותר שנבנו אי פעם. “למה היא כה חשובה” אתם שואלים? כיוון שזוהי יאכטת קטרמן מבית היצור של LAGOON, הלא הוא מפעל הקטמרנים גדול בעולם – ובפער אדיר מהמתחרים. זהו דגם חדש שאמור להחליף השנה את ה-Lagoon 450, אשר היה הדגם הפופולארי ביותר בעולם, הן בשוק הפרטי והן אצל חברות ה”צ’ארטר”. עד כמה פופולארי? ובכן, נכון למועד כתיבת שורות אלה נמכרו קרוב ל-1,000 יאכטות מדגם ה-450 בלבד, הישג בלתי נתפס בעולם היאכטות.

השאלה הנשאלת היא מדוע יש צורך להחליף דגם כל כך מצליח? הסיבה ככל הנראה היא שלאחר עשר שנים, יש צורך לחדש כדי לשמר את העניין, האטרקטיביות, ההפתעה והתדמית היצירתית. סיבה נוספת היא שהשינויים הטכניים המבורכים, שהחלו עם דגמים קטנים וגדולים יותר של LAGOON, פשוט אינם יכולים להישאר “מבודדים” אלא צריכים להגיע גם לדגם פופולרי זה.

סטייל המתפתח באופן דרסטי

LAGOON 46 , עושה רושם, היא תוצר של חיבור בין כמה השפעות מקבילות. העיצוב של המתכננים מציע מערך מפרשים מהפכני, עיצוב חיצוני משופר וחלוקה טובה יותר של משקל הספינה. שינויים אלו הם תוצרים של שיתוף פעולה ייחודי עם פטריק לה קמנט, מעצב מהבולטים בתעשיית הרכב. על העיצוב הפנימי אחראית חברת Nauta, אשר ידועה בעולם היאכטות כמעצבת של מגה יאכטות ויאכטות מפוארות. בחירה זו מבטאת את השאיפה של המותג להקנות תחושת יוקרה וחללים גדולים אפילו יותר ממה שהיה מקובל עד היום.

בכניסה לספינה מרגישים מיד את השינוי המיוחל. היאכטה נראית מפנקת, מפוארת ומשרה אווירה של יאכטה גדולה הרבה יותר ממה שהיא בפועל. בעיצוב החיצוני, החלונות החדשים אשר נראו לראשונה בדגמים הגדולים יותר של LAGOON מקנים ליאכטה מראה מודרני ומעודכן. זאת בנוסף לקו האגרסיבי של החרטום בסגנון VERTICAL BOW, אשר מתאים לקווים הכלליים של דגמי LAGOON החדשים, תוך כדי שיפור ביצועי הספינה.

ארכיטקטורה

אחד היעדים של המתכננים היה להציע אותה רמה של נוחות בכל אחת מהסוויטות של היאכטה. יעד זה הביא להוספת מיטות ברוחב של 1.6 מטרים לפחות בכל ארבע הסוויטות של היאכטה. לשם כך, רוחב היאכטה אומנם גדל (כמו גם אורכה), אבל מה שהמתכננים הצליחו לעשות בצורה נפלאה היה גידול של כ-20% בנפח היאכטה מבלי להשפיע על הביצועים. זאת עקב חלוקה נכונה יותר של המשקל, כמו גם גידול של נפחים מעל קו המים ולא מתחת.

ההרגשה הכללית של ה-46 היא אינטימית ומרגיעה יותר. שימוש בתאורה חכמה בדמות  פסי LED בלתי ישירים (Indirect LED strips) מצוין ומספק אפקט עדין ואלגנטי. בסוויטת הבעלים, העיצוב של הריהוט חודש לחלוטין: בכל פינה בה מתבוננים ונוגעים מרגישים את אווירת היוקרה והשדרוג הפנימי לעומת דגמים קודמים. ייצור מיטות עם גישה לשני צידי המיטה ברוחב נדיב בוודאי ינטרל את כל העימותים לגבי הקצאת התאים לאורחים. כולם נהנים מאותם היתרונות, ונהנים גם מחדר אמבטיה ומשירותים פרטיים.

מפרט טכני

תא המנוע בכל צד של היאכטה מעוצב היטב. ניכרת בהחלט תשומת לב מקסימלית לכל הפרטים ה”קטנים”. ההגה האוטומטי מותקן בצורה בטוחה ומוגנת, והגישה לכל המשאבות והציוד הנמצא בתא מנוע נוחה ונגישה במיוחד.

בתאים הקדמי מותקן הגנרטור (אופציונלי) ומיכלי המים. מיכלי הדלק נמצאים בחלק האחורי של היאכטה, בעוד תאי המים השחורים ממוקמים מתחת לרצפה במרכז גוף כלי השייט. חלוקת משקל טובה וחכמה כבר אמרנו? אין ספק שהציוד הטכני קיבל תשומת לב רבה במטרה למנוע כשלים, בהווה או בעתיד.

מבחן במים

מכתבות מבחני דרכים שקראנו בעיתוני השייט המובילים בתחום זה בעולם, למדנו שתכנון מערך המפרשים בנוסף לתכנון החכם והיעיל של גוף הספינה – כפי שכבר הוסבר לעיל – הביאו את LAGOON 46 לביצועים טובים ונוחים במיוחד.

טיפול ותפעול מערך המפרשים קל ונוח, מה שמביא לנוחות הפלגה שהיא פשוט מושלמת. דגם זה מבטא יעילות מקסימלית, לצד המראה האסתטי המעוצב. התחושות הראשונות בתפעול של ההיגוי הן מדהימות, עם אפקט כיווני מושלם ורגישות נעימה. הקוטר המוגדל של הגה העור מאפשר העברת כוח ופקודות בצורה יעילה, מדויקת ומהנה לשימוש. דגם ה-46 פשוט לתפעול ושט לו בנוחות על גבי המים. פשטות השימוש מתגברת הודות לאופציה של כננות חשמליות ומיקום נכון לכל כננת ו/או גלגלת בסיפון. השליטה האינסטינקטיבית, המהירה והחזקה במסילה של מפרש החלוץ הקידמי תאפשר ללא ספק למשתמשים רבים לגלות מחדש את יכולות כיוון המפרשים, שפעמים רבות נוטים להתעלם מהן.

היעדר גגון קשיח מעל לראשכם מציע אינטרקציה מצוינת עם מערך המפרשים, והוויזואליות הפנורמית היא מעולה. אהבתי מאוד את שיטת הקיפול החדשה של הגגון, אותו ניתן לפתוח בקלות כשיש צורך ולאחסן בשאר הזמן. עמדת הניווט (steering position) היא נוחה, ואזור השיזוף בירכתי הסירה הוא תוספת מבורכת.

למרות הגידול בנפח הכולל ואזורי מחיה גדולים ומרווחים, דגם ה-46 הוא קל תנועה. הוא מסתדר היטב גם ברוחות קלות ומתנהג כמו קטמרן קל משקל כאשר הבריזה משתנה. המספרים הם יחסיים, אולם ברוח של פחות מ-10 קשר, במצב ים נוח, מהירות הסירה מגיעה קרוב למהירות הרוח האמיתית. באופן כללי, הדגם מאפשר הפלגות נעימות במהירויות ממוצעות נוחות כאשר התנאים טובים.

מסקנה

לסיכומו של עניין, דגם LAGOON 46 הוא חידוש ושיפור משמעותי בהשוואה לדגם ה-450, שכבר קודם היה להיט בשוק יאכטות הקטמרנים. השילוב בין נוחות תפעול, הנדסת אנוש מוצלחת במיוחד עם שדרוג משמעותי בנפחים ובנראות של פנים הספינה יהפכו בוודאי גם את ה-LAGOON 46  ל”כוכב” ולדגם חשוב גם בעשור הבא.