את הצעד הראשון כבר עשיתם. קיבלתם החלטה לקנות יאכטה יד שניה. אתם כבר מריחים את החופש, מרגישים את הרוח ורואים את האופק הפתוח. זהו צעד מרגש ומשמעותי, צעד ראשון בתהליך שעשוי להיות מורכב ועמוס פרטים וידע. לכן כתבנו עבורכם את המדריך לרוכש יאכטה/ סירה יד שניה.
___________________________

רוכשים רבים יעדיפו לעבור את תהליך רכישת היאכטה דרך סוכן כלי שיט אשר ידאג להכל ויש יעדיפו רק מעורבות חלקית של סוכן. סוכן טוב מתמקד בכם ומבקש להבין איזו יאכטה תענה על הציפיות שלכם. הסוכן יוודא שהתהליך – חיפוש ובחירת היאכטה, בדיקה, רכישה ומסמכים – יסתיים בהצלחה ותוכלו לשחרר חבלים ולהפליג אל הים הפתוח עם חיוך מאושר. בכל מקרה, המסע שלכם אל האושר כולל מספר שלבים וכדאי להבין את האפשרויות, את סדר הפעולות ואת המשמעות שלהן.

 

הגדר תקציב
חשוב להגדיר את התקציב לפני הכל. יש לחשב בתקציב לא רק את עלויות הרכישה אלא גם את העלויות השנתיות הכוללות הוצאות קבועות או חד-פעמיות, בין השאר הוצאות עגינה ומרינה, ביטוח, רישוי, תחזוקה, חלפים, חומרים ואף טיסות במידה והיאכטה בחוץ לארץ. מחירי יאכטות יד שניה נמוכים ממחירי כלי שייט חדשים. ההבדל מאפשר לרוכש מיד שניה לקנות יאכטה גדולה יותר או ממספנה איכותית יותר. גם רמת האיבזור כמו: מזגנים, מתפיל מים, גנרטור וכדומה – קובעת את עלויות הרכישה והתחזוקה.

הגדר את אופן ואופי השימוש בכלי
האם תצא בעיקר להפלגות יום או להפלגות ארוכות יותר ולמשך כמה זמן? האם אתה מתכנן לחיות על היאכטה 24/7? האם תעסוק בדיג, בצלילה או בפעילות ספורט מים אחרת? כמה אנשי צוות ואורחים תרצה שיפליגו איתך והאם חשוב שתוכל להפעיל את הכלי לבדך? לאיזו רמת חיים אתה מצפה על היאכטה? וגם היכן ובידי מי יבוצעו עבודות התחזוקה? התשובות לשאלות קריטיות אלו יגדירו את הקריטריונים ליאכטה שתחפש. הן מבהירות פרטים גדולים כקטנים: אורך היאכטה ומספר התאים שבה, הקיבולת הרצויה של מיכלי מים, דלק ומצברים, מקורות אנרגיה, הספק המנוע ו/או אופיו של מערך המפרשים, ציוד אלקטרוני נדרש ועוד. יש לזכור שרמת המורכבות של הכלי והמערכות שבו יכתיבו במידה רבה את תדירות, עלות וקלות התחזוקה הנדרשת.

חיפוש
עם תקציב מוגדר ומיפרט המתאר את התכונות והיכולות הנדרשות מכלי השייט העתידי שלך, יש לך עכשיו את הנתונים להתחיל בחיפוש אחר כלי שייט מתאים. קרוב לוודאי שהחיפוש יעלה מספר אופציות טובות ותוכל לבצע השוואה בין האפשריות. לכל אחת מהיאכטות שתסמן יהיו יתרונות וחסרונות וסביר להניח שתאלץ להתפשר על מספר דברים.

בדיקת היאכטה
בדיקת כלי השיט מתחילה בביקור ראשוני, ממשיכה בהפלגת ניסיון ומסתיימת בסקר מקצועי שמתבצע בד״כ רק לאחר שהכלי עבר את הבדיקות הראשוניות. בביקורך הראשון תוכל לזהות דברים רבים שיבהירו לך את מצב היאכטה גם בלי להיות מומחה גדול. שים לב למראה החיצוני הכללי שלה, האם הסיפון או הגוף מלוכלכים? האם יש שמן או מים בשיפוליים? האם הציוד על הסיפון מכוסה, מאוחסן ומוגן? האם יש סימנים לחדירת מים בתוך הסירה וכו’.  סימנים חיצוניים אלו אינם קוסמטיים ואסתטיים בלבד, הם מעידים רבות אודות רמת התחזוקה הכללית של היאכטה, אודות בעליה ובמרבית המקרים גם על מה שנמצא עמוק במעבה הכלי. שים לב לריח בתוך היאכטה. האם הוא כולל ניחוחות לא נעימים ושל מה?

הרם את לוחות הרצפה ובדוק את השיפוליים. פתח את הארונות כדי לבדוק האם הדלתות נסגרות בקליק או שאינן מתאימות עוד למשקופיהן? פתח את תא המנוע ובצע סקירה ויזואלית כללית – האם יש חלודה? נזילות שמן ומים? האם חלקי גומי, צינורות, חבקים ורצועות נראים שחוקים ועייפים? האם המנוע צבוע בצבע שאינו המקורי? הצץ בתוך לוח החשמל – האם לפניך ערימת ספגטי כאוטית? האם נראה שבוצעה עבודת חיווט מסודרת ומקצועית?

בדוק וונטות, כבלים, כננות, חבלים ומיתרים. שים לב לעוגן ולשרשרת שלו. אתה מחפש סימני חלודה, בלאי מתקדם, ציוד חסר, זול, ישן או פגום.

בקש לראות את מסמכי היאכטה. בדוק מי הם הבעלים הרשומים, כמה בעלים יש לה, היכן היא רשומה והאם הכל בתוקף. לאחר מכן תוכל לוודא שכלי השייט אינו ממושכן, אינו חייב מיסים ולא עבר על החוק ושמסמכי הרכישה תואמים לנתונים במסמכי הסירה.

בביקורך ביאכטה ילווה אותך הסוכן האמון על מכירתה. וודא שאתה מקבל תשובות לכל השאלות שלך. צלם כל מה שאתה רואה ותעד את הממצאים בכתב. 

לא פחות חשוב מהממצאים הטכניים – שב ונסה להתרווח על הסיפון ובקוקפיט – האם נוח לך על היאכטה? האם טוב לך בתוכה ועל סיפונה? האם אתה מתחבר אליה רגשית? האם תרצה להשקיע בה משאבים רבים ואנרגיות?

בדיקה בהפלגה כדאי לבצע בנוכחות סוקר סירות מוסמך, אך מומלץ לעשות זאת גם בשלב הבדיקה הראשוני במידה והבעלים מסכים. החוויה שלך בהפלגה והדברים שתזהה במהלכה ישפרו את יכולותיך לגבש עמדה ולסווג את איכות כלי השיט עוד לפני ביצוע סקר מקצועי.

הכנת הצעת רכישה וסקר מקצועי
לאחר שבדקת מספר כלים , נסח הצעת רכישה עבור היאכטה שבראש הרשימה שלך. הצעת רכישה כוללת שלושה אלמנטים עיקריים: סכום, תנאי רכישה ולוח זמנים. לגבי פרטים אלו כדאי להתייעץ עם סוכן כלי שיט. נהוג להפקיד 10% מסכום הרכישה המוצע בחשבון הסוכנות או בבעלות צד שלישי המוסכם על כולם. ההצעה מותנית בממצאי סקר מקצועי של כלי השיט. סקר זה עשוי לגלות כשלים ובעיות טכניות ומוסכם שאלו עשויים לשנות את פרטי הצעת הרכישה.

מומלץ מאוד לשכור סוקר כלי שיט מוסמך ומנוסה שיבדוק את היאכטה ואת כל המערכות שלה, בהפלגה ומחוץ למים, ויכין דו״ח מלא שבסיכומו המלצות חיוניות לטיפול בפגמים שנמצאו. ההמלצות הן למעשה רשימת עבודות תחזוקה לביצוע לאחר הרכישה. כדאי להיות נוכח בזמן הסקר כדי ללמוד אודות היאכטה. עלויות הסקר והוצאת הסירה מהמים מוטלות על הרוכש.

סגירת העסקה
לאחר הסקר ויישום ממצאיו בהתאם למסמך ההצעה, יוסרו התנאים המגבילים מהצעת הרכישה וינוסח הסכם רכישה מלא שיחתם בידי כל הבעלים הרשומים במספר עותקים מקוריים כנדרש. עם העברת התשלום יוכנו מסמכי בעלות מתאימים לרוב בליווי עורך דין או נוטריון. במידה ויש צורך לשנות דגל, יש ראשית להסיר את כלי השיט מהרישום במדינת הדגל הנוכחית שלו לפני שניתן יהיה לרשום אותו תחת הדגל שבחרת תוך הצגת מסמכי הרכישה והבעלות. בנוסף יש לבטח את היאכטה לכל הפחות ביטוח צד שלישי.

מזל טוב!

הצלחתם! אתם עכשיו בעלים של ספינה.  תוכלו כבר להתחיל לצבור יחד חוויות בלתי נשכחות על המים.